Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam dhr ke nauta
Plaats apeldoorn
Datum 25 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
jazeker. ik vind het noodzakelijk en wenselijk dat deze richting wordt gekozen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Jazeker, de leraren worden serieus genomen in hun professie, en krijgen zicht op hun eigen positie, mede als gevolg van het gewicht dat dit register inbrengt, het mag niet langer vrijblijvend zijn om ongeschoold te zijn.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja, dit geeft de nog niet bevoegde leraren net dat zetje dat nodig is voor hun bekwaamheid. Uiteindelijk wordt iedereen hier beter van en creëren we een win/win situatie.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja, dit vormt het kader waaruit wordt gewerkt, en gesproken. Een onmisbaar document.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Ik denk aan een overgangsperiode van maximaal 2 jaar om geschoold te raken. En hierin wat speling te betrachten (maximaal een half jaar), waarbij een financiële prikkel als de lerarenbeurs enorm helpt.