Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Gilde Opleidingen (M Janssen-Boesten)
Plaats Roermond
Datum 2 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Mogelijk. Veel hangt af van de kracht van de leidinggevenden om medewerkers te stimuleren tot scholing. Scholing is vaak te weinig een regulier onderdeel van de jaartaak van een medewerker.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Zal sterk van de uitwerking in een organisatie afhangen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Personeelsafdelingen nemen soms onbevoegd onderwijspersoneel aan omdat bevoegd personeel niet te krijgen is. Daarna moet er wel scholing plaatsvinden. Dat gebeurt lang niet altijd.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Kan ik nog niet overzien. Het lijkt me vooral zwaar ambtelijk opgetuigd. En dat verhoogt de kwaliteit van de het onderwijs niet.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet elke vakman of vakvrouw die in het onderwijs wil werken is ook een goede docent. Dat dient dus aangetoond te worden!!
Ik heb al te vaak slecht acterende vakmensen uit de praktijk gezien en gehoord, met alle nadelige gevolgen die je je daarbij kunt voorstellen.