Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Etty hillesumlyceum (drs. jh van Hal)
Plaats Deventer
Datum 19 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee. De mate van professionaliteit hangt vooral af van vakkennis. In die bijscholingscursussen wordt die in het algemeen niet geboden. Tegenwoordig ligt het accent alleen maar op de pedagogische kanten, terwijl waar het echt om gaat verwaarloosd wordt. De huidige leraar heeft, als hij niet van de universiteit komt, veel te weinig vakkennis. Wat je gaat krijgen is dat je cursussen gaat volgen omdat het moet, die je niet interesseren, maar wel voor het behoud van je licentie zorgen, verder dat er veel lesuitval gaat komen, dat er meer druk op docenten komt, dat het vak nog stressiger wordt en dat nog meer docenten afknappen of dat er nog minder willen instromen. Het vak is al lang zo aantrekkelijk niet meer als vroeger. Ieder getalenteerde adviseer ik dan ook niet in de bekrompen wereld van het onderwijs te komen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Absoluut niet. Ik zie dat meer als een middel de docenten verder in te tomen en te sturen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Deze vraag is onbegrijpelijk.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Dat weet ik niet.