Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Drs. J Ligthart |
---|---|
Plaats | Alkmaar |
Datum | 28 januari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Nee, docenten doen dat al. Dit is weer zo'n geldverslindende operatie die uiteindelijk nergens toe leidt. Het levert alleen maar weer geld op voor al die parasitaire clubjes en zichzelf aangestelde directeuren ervan. Hou toch eens op met die onzin. Er liggen al bevoegdheidseisen: het behaalde diploma!
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Totaal niet, het machtsblok ligt niet bij de docenten en zal daar ook nooit komen. Het ministerie en in sterkere mate de colleges van bestuur/directies maken de dienst uit. Een register opstellen is gewoon een wassen neus.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Met onbevoegd lesgeven is an sich niets mis. Dat zal van alle tijden blijven, omdat directies nu eenmaal opportunistisch zijn: liever een onbevoegde voor de klas dan een klas naar huis sturen !
Jullie moeten het verschil nog leren tussen onbekwaam en onbevoegd !
Onbekwaam (soms zelfs ook nog bevoegd) is erger dan onbevoegd.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Ga maar lekker vergaderen en tijd en geld verspillen aan de implementatie van de inhoud en vorm van iets dat uiteindelijk niet haalbaar en wenselijk is.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zie antwoord op vraag 4