Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Ashram College (M Van Egdom) |
---|---|
Plaats | Alphen aan den Rijn |
Datum | 26 januari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Ik heb het vrijwillige register vanaf het begin als te vrijblijvend gezien en daarom juich ik de verplichte vorm van harte toe.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Dat zal de praktijk moeten leren, maar kansen dat dit register de positie van de docent verbetert zijn zeker aanwezig.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Het zal m.i onbevoegden stimuleren om hun bevoegdheid sneller te behalen en het zal bovendien (zeker zo belangrijk) een goede stimulans zijn voor bij- en nascholing. Zeker als niet voldoen aan nascholingseisen kan leiden tot verwijdering uit het register.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Over het algemeen wel, maar dat moet ik nog nader bestuderen.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Waarom beperken tot mbo zij-instroom?