Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Koning Willem I College (T Rekkers)
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 3 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, werkt nooit. We moeten in onderwijs naar 'leren'in plaats van 'controleren'.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, want het is nog steeds niet een echte professionele ruimte. Nu wordt de schuld bij de leraren in de schoenen geschoven, dat is een verantwoordelijkheid zonder macht, en gaan de schoolleiders helemaal vrijuit. Want jij als docent bent nu verantwoordelijk en de leraren hebben nog steeds niet de positie om dat te vertalen in een verantwoordelijksheidsmacht. Het is en blijft een nepneoliberaal soort van arbeidersmaoisme, waarbij de grote leider op mussenjacht mag en de ondergeschikten serviel moeten blijven buigen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, want deze bekwaamheidseisen zo breed en ondoorzichtig dat het een vrijbrief is geworden voor bevoegde 'onwetenden'. Het is zelfs zo erg dat het bureau DUO van ons veredelde minsiterie van OCW, niet eens weet wat en hoe bevoegdheid en bekwaamheid betekent. Met dank aan PvdA exminister van Onderwijs, Netelenbos.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee, want het gaat hier alweer om 'controleren' in plaats van 'leren'. Trouwens het is ' toezien op ' en niet 'zien op'.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Het wordt tijd dat we onderhand is afstappen van dat zij-instromers gedoe. He levert alleen maar onbevoegden op en ook nog eens bevoegd onwetende leerkrachten. De bijdrage van zij-instromers aan het onderwijskundig rendement is ondermaats en heeft de afgelopen jaren alleen maar geleid tot een enorme daling van het niveau en de leerlingen omgedoopt tot pakketjes waar geld aan te verdienen valt. Zo kon onlangs een trots schoolleider verkondigen dat ze het vak Duits hadden afgeschaft omdat het niet in het rooster past (en wie sprak er nog Duits?).