Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ir PJAM van de Wiel
Plaats Utrecht
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Zeker. De erkenning binnen een register verplicht tot handhaving (groei) van niveau.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
In geringe mate. Geld bepaalt alles. Veel managers sturen daarop.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Dat register is niet echt zichtbaar. Net zomin als het nu zichtbaar is wie in opleiding, wie eerste of tweedegraads bevoegd is. Leraar is erg sociaal beroep. (En tegenwoordig zijn we lotgenoten. Er komt zoveel op ons af, leerlinggedrag, mangementeisen.)

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Dat weet ik niet.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Die vallen echt biuten het register. (De term LiO is goed.)