Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam
|
Pleincollege Nuenen (Mw. J.M.A. Driessen)
|
Plaats
|
Nuenen
|
Datum
|
28 januari 2015
|
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
ja, het stelt eisen aan de professionele ontwikkeling.
Er moeten duidelijke sancties staan op het niet nakomen van de eisen voor professionele ontwikkeling.
Belangrijk is dat de status van docenten die een gerichte opleiding hebben gevold voor 'nieuwe vakken' (denk aan technologie op het vmbo), ook een officiële bevoegdheidserkenning ontvangen voor die vakken. Zo ook voor de vernieuwingen binnen het vmbo (D&P).
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
ja, het doet recht aan degenen die voldoen aan de eisen.
Degenen die hier niet aan voldoen zullen actie moeten ondernemen om zich te scholen.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
ja, voor de buitenwacht (m.n. ouders) wil de directie goed scoren. Vooral als scholen onderling vergeleken worden.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
ja