Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Stichting Aves (Dhr. H.J.A. Snelder)
Plaats Emmeloord
Datum 9 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Als directeuren en besturen hun werk goed doen, zijn er functionerings- en beoordelingsgesprekken waarbij de gewenste scholing wordt besproken. Op die manier wordt de scholing, aangepast aan de behoeften van de leerkracht en de school/bestuur, vormgegeven. Dat werkt beter dan een register.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Lerarenregister is buitenkant en schijnzekerheid en vereist een behoorlijke organisatie om alles vast te leggen en te controleren. Dat moet dan weer uit onderwijsmiddelen worden betaald. Jammer. Omschrijven van beroep en professioneel ruimte - prima - zorg voor bekendheid bij betrokkenen.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Onbevoegd lesgeven is er niet omdat er geen lerarenregister is. Onbevoegd lesgeven komt voort uit een gebrek aan bevoegde leraren. Het lijkt me handiger om daar wat aan te doen.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Passend bij een lerarenregister ja. Ik merk alleen dat je wel kunt reageren maar dat het instellen van een lerarenregister een voldongen feit lijkt. Niet helemaal eerlijk dus.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Dit ligt buiten mijn competenties om hier een oordeel over te geven.