Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC de Leijgraaf (drs. J.J.J.M. Schobben)
Plaats Veghel
Datum 11 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Alleen voor zover die meetbaar en scoorbaar is. Dus kwaliteit met een kleine k. Een betere docent worden is van veel meer afhankelijk. Oftwel: een vermethodologiseerde manier om te proberen vat te krijgen op de professionalisering van de docent

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
de twee laatste meer dan de eertste

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Zou kunnen. Een belangrijker thema is dat in het MBO de professionaliteit van een team staat of valt met een goede coctail van docenten en instructeurs. Bekwame zij-instromers zijn een must in het MBO. Hier wordt nogal spastisch gedaan door de onderwijscoöperatie die kennelijk alleen vanuit VO kaders denkt. Armoede! Tip voor die club: niet over dingen praten waar je geen verstand van hebt.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Zie vraag 1. Je creëert een papieren werkelijkheid rond professionalisering

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Eigen kamer voor instructeurs en zij-instromers. Eigen positie voor meesters in het vak zonder PDA.