Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam RK Jenaplanschool De Kwakel (Klaske Zwakkenberg-Kossen)
Plaats Berkel en Rodenrijs
Datum 29 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ik vraag het mij af. Het gaat namelijk niet om de hoeveelheid opleidingen die je doet, maar om WAT je vervolgens met die opgedane kennis doet.
Het zou kunnen impliceren dat een leerkracht die weinig nascholing doet een slechte leerkracht is en dat diegene die ieder jaar weer -tig opleidingen doet de goed is.
Ik denk ook dat er veel leerkrachten zullen zijn die dan voor cursussen zullen gaan die weinig toegevoegde waarde hebben, enkel en alleen om aan te kunnen tonen dát zij wat doen. Ben benieuwd hoe daar mee omgegaan wordt. In de uitlegtekst staat ook dat leerkrachten die hun bekwaamheid up to date houden door cursussen te volgen betere leerkrachten zijn. NEE; wat doe er meer is de crux!
Daarnaast is het een enorme klus voor, leerkrachten die nog niet geregistreerd staan, maar wel al jaren voor de klas staan om met terug werkende kracht het register in te vullen. Was voor mij een reden om het niet te doen. Dat is natuurlijk een éénmalige investering in tijd, maar die moet je wel maken.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Als het goed doordacht wordt vooraf en gecontroleerd & geborgd wordt achteraf zal dat zeker mee kunnen helpen. Met name de communicatie hier omtrent zal leren hoe serieus wij genomen gaan worden.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Het kan zijn dat sommigen zich aangesproken voelen zo snel mogelijk aan de eisen willen voldoen. Anderzijds zijn er ook veel goede zijinstromers die nog niet aan de eisen voldoen en daar ook eigenlijk geen zin in hebben. Melden zij zich dan überhaupt nog aan? Wellicht verlies je er ook mensen door. Anderzijds vind ik persoonlijk wel dat iedereen aan de eisen moet voldoen. Registratie vanaf het moment dat je aan de eisen voldoet dus. Maar hoe lang je dan "ongeregistreerd" mag werken.....

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja, want het verklaard het waarom en het hoe.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Moeilijke vraag. Ik denk dat het essentieel is om onderscheid te maken tussen de vakman die enkel de didactiek nog moet leren maar vaktechnisch wellicht zelfs meer weet dan de geregistreerde leerkracht én de zijinstromer die uit een ander vakgebied komt en ineens denkt "o, laat ik eens iets ander doen, leerkracht, ook leuk en lekker veel vakanties". Denk aan de columns van Meester Bart die afbrand nadat hij PABO en werk tegelijkertijd moet doen. Hij wist van te voren niet wat hem eigenlijk te wachten stond. Ook onderwijsassistenten die door willen groeien vallen weer in een andere categorie.

Ik denk dat je in het MBO de vakmensen met die term ook moet kunnen duiden.