Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC de Leijgraaf (Ir GFJ Tubbing)
Plaats Veghel
Datum 10 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, veel belangrijker is dat ervoorwaarden geschapen worden om te professionaliseren. Dat betekent dat tijd moet vrijkomen voor het bijscholen en ontwikkelen van docenten. Nu wordt er teveel tijd gevraagd voor het onderwijs en de administratieve taken er om heen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee. Leraren moet in goede organisaties kunnen functioneren met voldoende zekerheden om aandacht te kunnen hebben voor hun vak. Bovendien zullen velen docenten met praktijkervaring zich niet kunnen registeren.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee.Scholen moeten middelen krijgen om docenten te scholen tot bevoegd docent. Ook moet er een aanstellingsbeleid komen die dit stimuleert. Dus zoveel mogelijk beperken van de tijdelijke aanstelling.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
weet ik niet

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers dreigen nu buiten het register te vallen. Er moet een gefaciliceerd traject komen om deze in het register te kunnen. opnemen.