Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Da Vinci College Kagerstraat (Drs. E.R. Van Rhijn)
Plaats Leiden
Datum 2 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, in de huidige situatie is het al bijna onmogelijk om zelf voldoende tijd te reserveren voor scholing. Lang niet alle scholingen vanuit de directie zijn zinvol voor alle docenten. Ik zou veel liever meer tijd beschikbaar krijgen in de lesdagen zodat ik lessen kan bezoeken van collega's en andersom, zodat we op die manier kunnen werken aan onze professionalisering. Nu zitten helaas de roosters zo vol met lessen dat dit niet kan binnen de vastgestelde fte's.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, het van bovenaf opleggen van verplichtingen heeft nog nooit een positie versterkt, maar eerder verzwakt. Twee van de drie maatregelen zijn papieren maatregelen, die volledig losstaan van de praktijk van het dagelijkse onderwijs. Geef ons de professionele ruimte, door vertrouwen te geven en door echt tijd te geven voor professionalisering. Kijk naar het aantal lesuren van andere professionals in andere landen. Daar zit ruimte voor versterking van de positie van leraren.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, want we weten al jaren dat er veel teveel onbevoegde leraren zijn, maar die kennis heeft er nooit toe geleid dat het aantal onbevoegde leraren ook echt afnam. Hiervoor is namelijk een geldelijke investering nodig, die niet gedaan wordt door de overheid.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers die een bevoegdheid hebben kunnen opgenomen worden. Andere mensen niet.