Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | drs N Sluijs |
---|---|
Plaats | Heerde |
Datum | 28 januari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?ja
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?ja
zal tevens afhankelijk zijn van het (medezeggenschaps)overleg in de school
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?ja
indien er geen mogelijkheid bestaat onbevoegden/zij die niet aan de bekwaamheidseisen voldoen in het register op te nemen
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?geen commentaar
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers kunnen slechts opgenomen worden in het lerarenregister als zij voldoen aan de bekwaamheidseisen/ bevoegdheid.
Dit laat onverlet dat een school iemand kan aanstellen als docent maar niet als register-docent.