Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Jonkman Advies (ir. J. Jonkman)
Plaats Deventer
Datum 3 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, mits ook het bevoegd gezag van de onderwijsinstellingen voldoende middelen (tijd en geld) beschikbaar stelt daadwerkelijk bijscholing te volgen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
In principe wel. Echter de beloning van de leraren is de laatste decenia achter gebleven. Tegen de achtergrond van een dreigend leraren tekort is een meer marktconforme beloning noodzakelijk om op termijn over voldoende bevoegde leraren te beschikken. Een verplichting van register alleen levert onvoldoende bevoegde leraren op.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Het invoeren van een aspirant-lidmaatschap van het register lijkt mij niet wenselijk. Je doet wel of niet aan de beroepsvereisten. Aspirant leden die daar "half"aan voldoen passen niet in een beroepsregister. Wat tegemoed komt aan de inzet van zij-instromers in het MBO is een beleid van begeleiding en supervisie door (uiteraard) wel bevoegde registerleraren. Dat vraagt wel wat extra middelen voor het MBO. Het kost wat, maar dan is ook kwaliteit gegarandeerd...