Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam NIMETO UTRECHT (J.A. Verschoor)
Plaats UTRECHT
Datum 29 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Stok achter de deur werkt

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
In zekere zin geen overdreven verwachtingen

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
ja echter onbevoegd is niet altijd slecht zie ook antw op vraag 5
verder : het systeem is eerst echt sluitend indien ook rekening wordt gehouden met voorwaarden/eisen aaninstructeurs en praktijkassistenten ed .

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
ja maar liever geen onderwijspolitie in deze

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Het respecteren, ja zelfs stimuleren van het in EERSTE AANLEG van de positie van onbevoegden . Het bedrijfsleven binnen de school halen en houden is het vertrekpunt en basis van goed vakonderwijs . Het succes van mn de vakinstellingen valt of staat met het werven van in eerste aanleg onbevoegden . Wel dient de onbevoegde na zekere tijd zijn/haar didactische aantekening/bevoegdheid te behalen