Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam ROC Friese Poort (ing. MLI R.M.S. van Noordennen)
Plaats Drachten
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Allereerst vind ik dat professionale ontwikkeling vooral in de klas gebeurt.
De kans is dat zowel iemand die een dag een workshop/cursus volgt als iemand die een tweejarige master doet, voldoen aan de eisen voor herregistratie.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Vooral de professionele ruimte benoemen en hoe die ingevuld is, zal volgens mij bijdragen aan de versterking van de positie in de school.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Dat denk ik wel.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Dit moet vooral overgelaten worden aan de beroepsgroep.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Doorgaans heeft men al een HBO-titel. Hierbij kan dan later andere onderwijsgerelateerde titels bijkomen. Dus wat mij betreft hoeft er geen aparte titel voor zij-instromers te komen.