Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam edudelta college (m den ouden)
Plaats goes
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ik den k dat een heel groot gedeelte van de leraren al stelselmatig werkt aan hun professionele ontwikkeling, maar dat het door het register beter zichtbaar wordt.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
ja

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
dat hoop ik wel

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
De wet zou moeten toezien op de registratie en de herregistratie moet naar mijn mening in handen blijven van de beroepsgroep zelf

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Ik denk dat alleen volledig bevoegde leraren in het register moeten komen te staan. Je zou iedere school kunnen toestaan om een beperkt aantal (onder)bevoegde leraren les te laten geven, als instructeur. Deze mensen zijn namelijk zeer gewenst in de school. Zij zijn de vakmensen met ervaring in het beroep waartoe de school opleidt.