Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Drs. K.W. Lever |
---|---|
Plaats | Nijland |
Datum | 28 januari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Nee, het verplicht registreren leidt niet tot verdere professionalisering. Het systeem van registreren van behaalde certificaten / bevoegdheden bij een landelijke bank en daarbij een salarisperiodiek toekennen, zal veeleer een stimulans zijn om blijvend bezig te zijn met professionalisering en de maatschappelijke waardering. Laatstgenoemde gaat in lijn met het salaris dat wij (als samenleving) toekennen aan een beroep. Zo ontstaat er ook een vorm van promotie en hebben docenten weer een carrière voor ogen.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Nee, het feit dat je geregistreerd staat geeft geen sterkere positie aan docenten in het onderwijs. Het verzwakt de positie zelfs, omdat je als docent nu gestuurd kan worden met ontslag als je voor de, in de ogen van het management, verkeerde professionalisering kiest. Professionele ruimte is namelijk een rekbaar begrip.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Nee, zolang de onbevoegde docent zeer bekwaam is en goede resultaten haalt is er geen reden om de onbevoegde te ontslaan. In de praktijk worden deze "docenten" (binnengehaald in de periode dat zij-instromers veel waarde toe moesten voegen aan het onderwijs) nu slachtoffer van demotie en als instructeur betaald, zonder dat hun werk inhoudelijk is veranderd. Ze staan inmiddels wel zwakker in de organisatie doordat er wordt gedreigd met ontslag!
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Nee, de artikelen zijn "mode" gevoelig. Er mist een langere termijn visie hoe de minister de doelen wil bereiken.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zodra iemand inhoudelijk het werk van een docent doet, dan hoort deze persoon ook zo benoemd te worden.