Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam PTC+ (ing J.M.D. van den Elsen)
Plaats Helmond
Datum 26 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, maar onder de voorwaarde dat de mogelijkheden om in het register te komen en te blijven zijn geborgd in werkgeverstoezeggingen in de CAO's van alle onderwijsgevende instellingen. Dus niet alleen door de overheid betaalde onderwijsinstellingen maar alle instellingen die als hoofdtaak educatie/onderwijs hebben. De borging moet dus gekoppeld worden aan de bekwaamheden zoals in het register verantwoord. Borging wil ook zeggen, mogelijkheden om te kunnen professionaliseren onder werktijd en niet in de vrije tijd! En betaald door werkgever indien belang werkgever aanwezig is.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, mits aan voorwaarde wordt voldaan dat werkgevers borg staan en garantieafspraken maken per jaar.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja, dat zal zeker stimulerend werken.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Is moeilijk in te schatten omdat de gevolgen nog niet helder zijn in alle opzichten.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Indien eenduidige protocollen worden ontwikkeld die het mechanisme van zij-instromers op kwaliteit/competenties meetbaar ontwikkeld worden. Meetbaar voor zowel betrokkene als instelling.