Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam A.C. jaramillo mosquera
Plaats Den Haag
Datum 11 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee. Het hoofdprobleem zit m vaak niet in de didactiek, maar in de vakkenis en ervaring van docenten in het vakgebied. Er staan docenten voor de klas die nauwelijks kennis hebben van het vak die ze lesgeven, terwijl ze gioed zijnn in de didaktiek. Op scholen is al veel aandacht voor didactiek en er wordt hard aan gewerkt. Ook binnen de CAO zijn hierover afspraken gemaakt. Maar aan het gebrek aan vakkennis van het vak waarin men lesgeeft, wordt zo niet aangepakt. Dat laatste is nodig iom een betere leskwaliteit te krijgen.

Daarnaast is het didactiekcursus register een aanklacht van ambtenare van het ministerie tegen de universitaire docentenstudies en de vele cursusinstituten, klaarblijkelijk willen ambtenaren dat docenten zo veel slechte cursussen moeten volgen in de hoop dat de kwaliteit van de didactiek beter wordt. Ik kan uit ervaring bevestigen dat de kwaliteitvan de cursusen en de universitare opliedingen ondermaats is. Je leert meer van ervaren collega s.


Daarnaast wordt er bij een aantal scholen gesproken dat eigen en zich laten registreren als zzp-er om dergelijke cursussen te geven. Dan worden ze via een zijdeur weer ingehuurd door de school om les te geven aan collegadocenten van dezelfde school. Hierdoor kunnen ze via een zijdeur kwalitatief goede docenten extra belonen en vasthouden.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee. Er zal meer worden gekeken bij sollicitaties en bij functioneringsgesprekken naar het aantal cursusen dat een docent heeft gevolgd dan hoe goed hij kan lesgeven.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee. Een tekort aan docenten met voldoende kennis op vakgebied, waarin ze lesgeven kan niet worden opgelost door het registreren van de huidige populatie van docenten in een register. Hiervoor moet de concurentie met het bedrijfsleven worden aangegaan. Dat kost geld. Dit geld is er wel, maar het wordt door onzinnige projecten en ideeen op advies van verschillende adviesbureas of ambtenaren die hun eigen interesse en verdiensten op het oog hebben.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Nee