Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam m sen T Bartlema
Plaats Amsterdam
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ik zie heel veel docenten die werken als professional en zich bekwamen via allerlei wegen, overleg met collega's, kijken bij elkaar in de klas, intervisie, veel extra lezen en bekijken rondom maatschappelijke thema's en onderwijskundige thema's. Dus de aanleiding zoals geschetst wordt, bestaat er niet. Beleid wordt nu gemaakt aan de hand van misschien 10% van de leraren die niet functioneert, waardoor de andere 90% nu extra tijd kwijt is met de administratie van dit register. Terwijl er beloofd was om iets aan de administratiedruk te doen.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, eerder de positie van de directie, omdat die een extra afreken-instrument hebben gekregen van het lerarenregister. Op meerdere scholen waar ik gewerkt heb is de situatie zo, dat ik nauwelijks of geen tijd vrij krijg voor studie of mijn professionele ruimte. Het liefste moet de studie van de directie in eigen tijd gebeuren. Dus in het weekend en de avonduren. Dit krijg je niet gecompenseerd.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, want de noodzaak van tekorten van docenten blijft. Natuurkunde en scheikunde, zijn moeilijk te vinden, dus vaak onbevoegd.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Het lijkt me tijd om het onderwijs eens los te koppelen van politiek, zodat we in het onderwijs af zijn van stokpaardjes van politici. Bij elk maatschappelijk probleem wordt dat op het bordje van de docent geschoven. Overgewicht, moslimextremisme, homosexualiteit, anti-pest programma's, verplichte toetsen etc. etc. etc... Nooit wordt er gezegd, doe dat dan maar niet en dat niet. Aangezien de schooltijd beperkt is, kan niet alles gebeuren. Maar wij docenten willen dit graag zelf bepalen, wij zijn de professionals, wij zijn de experts en niet de politiek. De politiek versterkt de onduidelijkheid wat er van de leraren wordt verwacht. Voorbeeld: Eerst berichten over een verplichting van een anti-pest programma, dan allerlei berichten over de voorgestelde methoden die verplicht werden, toen allerlei berichten over dat die programma's niet voldeden, toen allerlei berichten over dat het toch niet verplicht is. Als je 1 van de berichten in deze keten mist, dan weet je als docent niet meer wat er verwacht wordt. Laat daarom voor 20 jaar onderwijsbeleid bepalen door onderwijsprofessionals in plaats van het door de politiek. Dat verhoogd zeker de kwaliteit van het onderwijs. Ook lijkt het mij kwaliteit verhogend werken wanneer er meer ingezet wordt op kwaliteit ipv kwantiteit. Dus minder lesuren, waardoor we meer voorbereidingstijd hebben.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Geen mening

Bijlage