Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Koning Willem I College (drs. j noordijk) |
---|---|
Plaats | 's-Hertogenbosch |
Datum | 30 januari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?ja
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Ja, maar leraren moeten die professionele ruimte dan wel pakken
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Op zich zal dat gebeuren, maar bij toekomstige tekorten op bepaalde onderdelen, moet iedereen voorbereid blijven. (onbevoegd lesgeven is soms een onvermijdelijke noodmaatregel)
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?geen mening
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
voor het mbo moet een eigen (kamer) register komen, waarin zowel bevoegde docenten, als instructeurs, bpv-consulenten en zorgcoaches kunnen worden opgenomen. In het mbo staat het professionele team centraal. Dit is vergelijkbaar met de BIG waarin ook professionals van verschillende niveaus zijn opgenomen.