Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Dr.-Knippenbergcollege (MA W.G. Pelgrim) |
---|---|
Plaats | Helmond |
Datum | 14 februari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Ja, maar dan moet er wel een consequentie verbonden zijn aan het niet-ontwikkelen. Er is op HRM-gebied een breekijzer nodig in het onderwijs.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Ja
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Deels wel, maar die gegevens moeten dan ook inzichtelijk/openbaar zijn. Daarnaast is echter bevoegdheid en bekwaamheid om les te geven niet altijd hetzelfde. Er zijn fantastische (nog) niet bevoegde docenten in mijn school en belabberde onbekwame, maar wel bevoegde collega's.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Nee, het lerarenregister moet onderdeel zijn van de eigen beroepspgroep (zoals bij notarissen of advocaten bijvoorbeeld)
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
?