Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Dr.-Knippenbergcollege (MA W.G. Pelgrim)
Plaats Helmond
Datum 14 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, maar dan moet er wel een consequentie verbonden zijn aan het niet-ontwikkelen. Er is op HRM-gebied een breekijzer nodig in het onderwijs.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Deels wel, maar die gegevens moeten dan ook inzichtelijk/openbaar zijn. Daarnaast is echter bevoegdheid en bekwaamheid om les te geven niet altijd hetzelfde. Er zijn fantastische (nog) niet bevoegde docenten in mijn school en belabberde onbekwame, maar wel bevoegde collega's.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee, het lerarenregister moet onderdeel zijn van de eigen beroepspgroep (zoals bij notarissen of advocaten bijvoorbeeld)

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
?