Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | J. Jansen |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 15 februari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Nee, dit is een activiteit die je vanuit persoonlijke ontwikkeling moet ontplooien, niet vanuit wettelijke drang. Er moet worden gekeken naar klimaat tussen het MT en de werkvloer. Op welke wijze faciliteert het MT de werkvloer om zich te scholen?
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Dat denk ik wel. Scholen proberen nu in het laatste jaar massaal onder het entree recht uit te komen. Dit doen ze door leraren contracten te laten tekenen waarin staat dat indien zij meer dan 50% lesgeven in de bovenbouw dat zij dan afstand doen van hun LD. Het MT dreigt bij leraren die dit contract niet willen ondertekenen te werken aan dossieropbouw waardoor het onmogelijk wordt om in aanmerking te komen voor LD. Wanneer het bekwaamheidsdossier zich buiten de leidinggevende bevind ontstaat er hopelijk een transparantere manier van beoordelen. Hiermee wordt de positie van de leraar tegenover het MT hopelijk versterkt.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Nee ik denk het niet. Dit is een probleem dat de werkgever in overleg met de werknemer moet oplossen. De resultaten van het onderzoek naar werkdrukverlaging bij startende docenten is teleurstellend te noemen. Bijzonder weinig docenten die starten met de opleiding hebben werkdrukverlaging gekregen zoals dit in het CAO VO beschreven staat. Scholen potten deze gelden dus massaal op en investeren ze niet in het onderwijs. Docenten in opleiding durven hiervan niets te zeggen en de overheid controleert niet de besteding van deze gelden. Kortom het lost niets op tenzij het toezicht van de overheid op de scholen wordt vergroot.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Ik weet niet of het verstandig is om van een diploma als docent een licentie te maken. Daarnaast wordt mij niet duidelijk hoeveel en welke nascholingsactiviteiten er moeten worden gevolgd om te mogen herregisteren.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Geen idee, ik werk in het VO.