Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Primair onderwijs (MEd J.E.H. Geenen-van der Schaft)
Plaats Bladel
Datum 30 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Een wettelijke verplichting stimuleert mogelijk een "oppervlakkige/semi-/ongemotiveerde/voor het vinkje professionele ontwikkeling".

dus NEE, leraren worden niet adequaat gestimuleerd.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Op papier dragen deze elementen zeker bij aan de versterking van de positie van leraren.
In de praktijk/op de werkvloer is versterking van de positie van leraren nauwelijks te controleren of zichtbaar te maken.

dus NEE, werkelijke verbetering van de positie van leraren door dit wetsvoorstel is niet te verwachten.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
NEE.
Er moet iemand voor de klas. Wie en met welke kwaliteiten is vaak onbelangrijk. In noodgevallen te accepteren.
Het verkrijgen van een (tijdelijke) aanstelling zou niet mogelijk moeten zijn voor onbevoegden of onderbevoegden.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
De vorm en de inhoud van de artikelen zijn soms vaag.
- Er wordt weinig aandacht besteed ingeval niet wordt voldaan aan Registratie/Herregistratie.
- onduidelijk standpunt over registratie "nog niet bevoegden leraren".

Het Register zuiver houden: nog niet bevoegde leraren opnemen in een apart Meldpunt bij de onderwijsinspectie.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
De aanduiding dat aankomende docenten MBO tijd nodig hebben om zich pedagogisch-didactisch te scholen, biedt de mogelijkheid om deze zij-instromers als LIO-ers een stagecontract aan te bieden met een vergoeding in overleg en banengarantie.
Dit is gebruikelijk bij lerarenopleidingen van universiteit (IVLOS) en Pabo.

Pedagogisch-didactische aantekening/getuigschrift door zij-instromers behaald: inschrijven in Register mogelijk.