Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam
|
Albeda College (Dhr W Grooteman)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
9 februari 2015
|
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Dat mag niet de enige stimulans zijn. Leraren moeten ook (meer) gelegenheid en vooral tijd krijgen om aan hun eigen ontwikkeling te werken. Dat schiet er op dit moment vaak bij in. Verplichting is dan ook alleen mogelijk wanneer er voldoende tijd beschikbaar is
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
HEt zal in ieder geval geen negatieve invloed hebben.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja, er zal meer stimulans zijn om het onbevoegd lesgeven terug te dringen. Dat moet echter geen drempel worden voor de zij-instroom
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Heb ze niet in detail gelezeb