Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Dhr. R.J.C.J. Smeets
Plaats Sittard
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee, in tegendeel. Het wettelijk verplichte lerarenregister suggereert dat leraren gestimmuleert moeten worden om te werken aan hun professionele ontwikkeling. Feit is dat het meeste leraren, en zeker de betere leraren, ontbreekt aan mogelijkheden om serieus aan hun professionele ontwikkeling te werken. Tijd en middelen ontbreken. Scholen investeren niet in leraren! Scholen worden overal op afgerekend maar niet op de kwaliteit van leraren. Alleen maar bureaucratie maar niet wetenschappelijk kwaliteit meten.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Leraren zijn personeel van een organisatie. het gaat niet om de positie van de leraren te verbeteren. Het gaat om de positie van die organisaties te verbeteren. Als kwaliteit hiervoor het criterium zou zijn dan zou de positie van de leraar vanzelf verbeteren. Het zou voor scholen moeten lonen om te investeren in leraren. Net zoals het voor leraren zou moeten lonen, en niet alleen financieel, om in zich zelf te moeten investeren.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ik ben een groot voorstander om de kwaliteit van onderwijs zichtbaar te maken. Dit kan wetenschappelijk worden gemeten aan de hand van verschillende criteria. Een register heeft geen waarde. De waarde wordt zichtbaar in de kwaliteit van het product. Dit product is het onderwijs waar de leraars samen met zijn collega's en de organisatie waarin hij of zij werkt inhoud aan geeft.
Het criteria moet zijn bekwaam en niet bevoegd. Wellicht dat investeren in lerarenopleidingen ervoor kan zorgen dat beveoegd ook bekwaam betekent. Dit neemt niet weg dat ook onbevoegd toch bekwaam kan zijn. Scholen moeten keihard worden afgerekend op de kwaliteit van het onderwijs. Als dit gebeurt worden er vanzelf bekwame en bevoegde leraren aangetrokken. Bovendien wordt er dan geinvesteerd in leraren en wordt er aan leraren gevraagd om in de organisatie te investeren.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Het lerarenregister is het zoveelste voorbeeld van een bureaucratisch middel dat nauwelijks effect heeft en de leraar dwingt om weer energie te steken in zaken die niet relevant zijn voor de onderwijskwaliteit. Het stoort mij ook enorm dat leraren worden vergelijken met advocaten, artesen, apothekers enz. Dit zijn vrije beroepsgroepen die zelf invloed kunnen uitoefenen op hun eigen professionele ontwikkeling. Maar graag wil ik voorstellen dat leraren zich gaan organiseren in maatschappen die hun diensten aanbieden aan scholen en zo het onderwijs vorm geven. Pas als de leraar onafhanelijk wordt en zelf invloed kan uitoefenen op zijn eigen professionele ontwikkeling zou een lerarenregister onderdeel uit kunnen maken van mogelijkheden om kwaliteit aan te tonen. Een intentieverklaring waarin een leraar naast de didactische en pedagogische kwaliteiten verklaard dat hij staat voor bepaalde waarden en normen.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Kwaliteit meten! Bekwaamheid leidt tot bevoegdheid en niet andersom. Bekwaamheid continueert bevoegdheid. Bekwaamheid is ook niet universeel. Bekwaamheid kan gerelateerd zijn aan vakgebied, groepen, leeftijd, taken, organisaties enz. Niet de alleen de individuele kwaliteit van de docent meten maar de kwaliteit van het product meten. In het onderwijs wordt alles gemeten maar de echte kwaliteit van het onderwijs nauwelijks. Reken scholen daadwerkelijk af op kwaliteit van het product en scholen zullen investeren in kwalitatief goede leraren. Overal wordt in geinvesteerd maar de investering in de professionele ontwikkeling van leraren staat steevast onderaan de lijst met prioriteiten.