Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Beter Onderwijs Nederland (drs H Philippens)
Plaats Amstelveen
Datum 16 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee. Als alleen al het scholingsaanbod van de kwaliteit is die we nu zien, zal dat niet lukken.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee. Ik zie dat er een te ruime definitie van leraar wordt gebruikt. Een leraar is bevoegd voor een bepaald vak. Dat maakt iemand tot leraar.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Het zou kunnen. Maar wat gebeurt er met die categorie. Krijgt die binnen redelijke tijd ruimte om zich alsnog te scholen bij een kundige instelling. Dat veel opleidingen onder de maat zijn en zich niet bezig houden met de essentiele zaken (vakinhoud vakdidactiek en pedagogiek) zal eerst geregeld moeten worden.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee. Zie antwoord op 3.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Kan ik niet overzien.