Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam
|
Dhr. M Kolk
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
11 februari 2015
|
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee. Leraren worden niet gestimuleerd, maar gecontroleerd op ontwikkeling. Ontwikkeling zal pas gestimuleerd worden als hier iets positiefs tegenover staat, geen afrekening bij uitblijven succes.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee. Leerkrachten worden beoordeeld op de mate van scholing, terwijl dit m.i. niet meet hoe "goed" een leerkracht is.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee.