Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Roncalli Mavo (ir. B.E. Voeten) |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 6 februari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Nee. Dit past helemaal niet in de spiraaldynamiek waarin ik mij begeef. Registreren en controleren vs. eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf ontwikkelen.
Komt bij dat ik niet voor de Stasi werk.
PS: zie de theorie rond spiraldynamics. Ik zit op geel/turkoois. Uw systeem is nog steeds blauw.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Nee. U draait de klok juist terug naar 1930. Het gaat om het versterken van _de_school of liever: de opleiding, de leerlingen.
U weet al dat leerlingen het meest leren als ze iets aan elkaar uitleggen. Ze leren van youtube, internet fora, je kent het. Nee, van mij als leraar leren ze het echt niet meer, daarvoor gaat mijn van -IT - sowieso veel te hard.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Degenen die bij mij op school "onbevoegd lesgeven" zijn vaak beter dan de door u bevoegde docenten. Ik heb IT-docenten als collega die goed met IT zijn, goed met kinderen maar u moet ze dan nog 4 jaar treiteren in een opleiding waarin je een stuk minder leert dan dagelijks voor de klas.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?U bedoelt: als ik dagelijks Slashdot lees, om bij te blijven in de IT, dan ga ik dat in uw register registreren? Als ik een boekje op de bank lees over Python? Als ik wat op websites rondhang om iets technisch gedaan te krijgen?
Dat is echter wel hoe je leert. Elke dag, de hele dag.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Een goede docent.