Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Dendron College (MEd T.A.J. van Gaal)
Plaats Horst
Datum 29 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, omdat er in de huidige situatie te weinig structurele aandacht voor professionele ontwikkeling is.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Absoluut.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Dat denk ik zeker, aangezien openbaar is welke docenten wel/niet zijn ingeschreven. Scholen kunnen zich er dus mee profileren wanneer ALLE docenten in het Register zijn ingeschreven.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja, mits er bij de eisen voor registratie van activiteiten en de minimale scholingsvereisten voldoende ruimte voor vakinhoud is ingeruimd. Algemene scholing moet slechts een klein deel van het totaal uitmaken. De registercommissie moet hierop toezien.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Onderken de kwaliteiten van de zij-instromers op beroepsmatig vlak, maar stel als eis dat ze, vóórdat ze voor de klas gaan staan, een pedagogisch-didactische bevoegdheid behalen.