Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam R.G.M. Hessing
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 8 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, als het gaat om: reminder, belang er van inzien en stimulering om je eigen professionele ontwikkeling ter hand te nemen. Dus als het gezien wordt als een mooie stok achter de deur.
Nee: als het gezien wordt als een must, dit moeten we ook nog.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Het is een externe stimulans. Het is aan de school, het MT en het lerarenteam, hoe zij met elkaar vormgeven aan deze drie onderwerpen. Een school waar het HRM altijd al goed in elkaar zat, zal dit zien als een bevestiging. Een school waar het HRM 'rammelt' vindt dit lastig en zal het lastig blijven vinden. Zij moeten een omslag maken, waar dit wetsvoorstel mogelijk een stimulans voor is.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja dat denk ik wel. Maar er moeten ook oplossingen komen, want scholen kiezen niet altijd vrijwillig voor onbevoegde docenten. Het kan wel een stimulans zijn om onbevoegde docenten meer aan het leren te zetten om hun diploma te gaan halen.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Deze vraag loopt niet.
Ik vind het in ieder geval passend dat in de Wet op het Onderwijstoezicht er een uitbreiding komt met artikelen voor het toezicht op het lerarenregister.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Ook zij-instromers moeten werken aan hun professionele ontwikkeling, de eerste verantwoordelijkheid is om het diploma te halen, daarna gaat het lerarenregister in werking