Wet proactieve dienstverlening SZW

Reactie

Naam MFGK Leltz
Plaats Eindhoven
Datum 13 februari 2024

Vraag1

1. Wat vindt u ervan dat UWV, de SVB en gemeenten zelf mogen onderzoeken of iemand misschien een uitkering of andere ondersteuning kan krijgen?
2. Wat vindt u ervan dat UWV, de SVB en gemeenten zelf contact mogen zoeken met mensen die waarschijnlijk wel een uitkering of ondersteuning kunnen krijgen, maar daar niet om gevraagd hebben?
Ofschoon het voorstel in eerste instantie sympathiek overkomt heeft het qua controle, privacy en impact ook nadelen.

Juist kwetsbaren in de samenleving worden geconfronteerd met een extra controle en het oprekken van hun privacy en we hebben gezien bij de Toeslagen waartoe dit kan leiden.

Daarbij ontneemt het de prikkel om naar de voorziening, de regelgeving daaromheen en uitvoering zelf te kijken. Is het niet te ingewikkeld, is de uitvoering niet te complex, zijn de waarschuwingen uit de praktijk wel meegenomen? De TKCie Uitvoeringsorganisaties heeft in haar eindrapport "Klem tussen balie en beleid" in februari 2021 geconcludeerd dat beleid een blinde vlek heeft voor de uitvoering en dat beleid onvoldoende geëvalueerd wordt op onbedoelde effecten voor de burger. Met uw voorstel gaat u voorbij aan de basis van de problematiek. Ga terug naar de basis ipv een bypass te maken rond het eigenlijke probleem.

Als belastinginvuller bij het CNV spreek ik ieder jaar mensen die recht hebben op bv toeslagen maar deze bewust uit angst niet aanvragen, een extra brief van de overheid zal bij velen van hen alleen maar deze angst bevestigen. Dit aspect, vertrouwen in de overheid en als een mens gezien worden door die overheid, hoor ik onvoldoende maar speelt in de echte wereld voor die mensen een zeer belangrijke rol.

Daarnaast is het een schijnoplossing voor de velen die niet bij de overheid bekend zijn, bv veel kleine ondernemers hebben lage inkomens maar zij komen niet in de bestanden van het UWV, SVB en gemeenten voor. Kortom hoe krijg je zicht op die groep los of je dat wel wilt.

Extra voorlichting, vereenvoudiging van het systeem/regeling, een reflectie naar de regeling en uitvoering en een positieve benadering van de burger zal bijdragen aan een beter gebruik van de regelingen.