Wet proactieve dienstverlening SZW

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Geldermalsen
Datum 12 maart 2024

Vraag1

1. Wat vindt u ervan dat UWV, de SVB en gemeenten zelf mogen onderzoeken of iemand misschien een uitkering of andere ondersteuning kan krijgen?
2. Wat vindt u ervan dat UWV, de SVB en gemeenten zelf contact mogen zoeken met mensen die waarschijnlijk wel een uitkering of ondersteuning kunnen krijgen, maar daar niet om gevraagd hebben?
Ad 1: Dat is een heel goed plan. Als mensen geen uitkering of een andere ondersteuning gebruiken, is de bestaanszekerheid in het geding. Die regelingen en voorzieningen zijn er niet voor niets: wordt er geen gebruik van gemaakt, dan leidt dit tot armoede en doet ook afbreuk aan het vertrouwen in de overheid.
We kunnen veel meer proactieve dienstverlening doen dan op dit moment gebeurt. Het SUWINET biedt hier al een goede basis voor maar wordt op dit moment alleen gebruikt ter controle of voorkomen van fraude. Je kunt er echter ook pro-actief gebruik van maken.
Proactieve actie is ook nodig als het gaat om het verstrekken van een voorschot en/of een overbruggingsuitkering. De wet biedt deze mogelijkheid maar het wordt door veel gemeenten nauwelijks gebruikt. Hier geldt momenteel: geen aanvraag = geen verstrekking. Ook deze uitkeringen zouden naar de burgers gebracht moeten worden omdat mensen de wet niet kennen.

Het voorschot en de overbruggingsuitkeringen zijn trouwens voor de gemeente administratieve handelingen die veel tijd en energie vragen. Kan dit niet makkelijker en indien niet- kan dit dan als gift? Vaak wordt de overbruggingsuitkering verstrekt als lening die je dan bij de start van de uitkering alweer moet aflossen. Dat is moeilijk uitlegbaar. En vaak zijn de voorschotten niet langer dan 1 week.
Verder zou ik de mogelijkheid willen hebben om makkelijker met terugwerkende kracht een uitkering te verstrekken. Ik weet dat daar nu een mogelijkheid voor komt voor gemeenten. Maar ook vanuit het UWV kan deze dienstverlening beter. Het zou goed zijn als het UWV een toeslag verstrekt als iemand recht daarop heeft. In plaats van te wachten totdat iemand het aanvraagt.

Ad 2: Mijn opvatting is: zoek zeker het contact, indien mogelijk. Breng het naar de burgers toe. We weten de postcodes van buurten waar geen gebruik wordt gemaakt van aanvragen voor uitkeringen en minimaregelingen. Mijn oproep zou zijn: doe iets!

Tot slot: ik ben blij met het wetsvoorstel. Het is een stap in de goede richting. Maar al die aanvullende ondersteuning zou niet nodig zijn als mensen een uitkering krijgen die voldoende hoog is om de kosten van levensonderhoud echt dekken. Zodat geen beroep hoeft te worden gedaan op allerlei aanvullende voorzieningen/regelingen.

Met vriendelijke groeten. Elfriede Boer (directeur Werkzaak Rivierenland)