Wet proactieve dienstverlening SZW

Reactie

Naam Basisberaad Rotterdam (T.R. Zonne)
Plaats Rotterdam
Datum 16 februari 2024

Vraag1

1. Wat vindt u ervan dat UWV, de SVB en gemeenten zelf mogen onderzoeken of iemand misschien een uitkering of andere ondersteuning kan krijgen?
2. Wat vindt u ervan dat UWV, de SVB en gemeenten zelf contact mogen zoeken met mensen die waarschijnlijk wel een uitkering of ondersteuning kunnen krijgen, maar daar niet om gevraagd hebben?
1. Onwenselijk ivm privacy, tenzij de inwoner hier zelf een expliciete toestemming toe geeft. Denk hierbij aan een toestemmingsverzoek via DigiD, of een officiële melding bij een aangesloten loket van gemeente of instantie. De oproep of de uitnodiging tot het kunnen laten uitzoeken of de inwoner recht heef top een toelage of uitkering mag uiteraard wel verspreid worden (middels huis-aan-huis informatie, billboards etc). Vergeet de bijzondere doelgroepen neit, die om wat voor reden dan ook niet beschikken over basisgegevens als een woonadres, bankrekening, DigiD, geldig ID etc. Biedt ook de mogelijkheid dat een inwoner zich mag laten vertegenwoordigen door een informeel contact.
2. Onwenselijk, maar biedt (zorg)professionals meer ruimte om te laten onderzoeken of een inwoner, die om wat voor reden dan ook niet om de hulp vraagt (taal/cultuurbarrière/zorgmijder etc) toch inzicht kan krijgen in mogelijkheden.

Richt systemen zo in dat per loket geautomatiseerd en geanonimiseerd vastgelegd kan worden of iemand, op basis van de bekende informatie bij datzelfde loket, ergens wel of niet recht op heeft. Doe dit bij alle loketten afzonderlijk en laat de resultaten geautomatiseerd inzichtelijk maken bij bv DigiD. Voorbeeld: elk loket weegt af of er, met de kennisname van de beschikbare informatie, al dan niet recht is op huurtoeslag, zonder externe voorwaarden van andere loketten mee te nemen. Doe dit bij elk loket, ook waar je geen huurtoeslag kan aanvragen, en verzamel de info. Krijg je van elk loket informatie terug dat er geen bezwaren zijn, dan kan er een melding (automatisch en dus niet ingezien door een ambtenaar) verstuurd worden naar de inwoner.

Zorg ook dat elk loket (inclusief de toegangsloketten van de gemeenten) de inwoner proactief gaat uitnodigen om hulp te krijgen bij het vinden van mogelijke toeslagen en vergoedingen.