Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam CSV (dhr H.C. van Ginkel)
Plaats Veenendaal
Datum 28 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
De eerste 9 profielen zijn duidelijk onderscheidende profielen. Het 10e profiel Dienstverlening en producten is een overbodig profiel. Door één van de eerste 9 profielen te kiezen als profiel en daarna de keuzedelen samen te stellen uit de overige profielen kan je prima komen tot een interessant en leerzaam programma dat vergelijkbaar is met het 10e profiel. Dit scheelt straks 1/10e in de examenkosten.

Wat mij betreft dus het 10 profiel laten verdwijnen en opgaan in de 1ste 9 profielen.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Goede verdeling. en voldoende gevarieerd.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Goed

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
A) Dat is een goede zaak mede door dit is het 10e profiel overbodig

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Vernieuwde beroepsgerichte programma’s. Door de eindtermen opnieuw vast te laten stellen door vakdocenten en bedrijfsleven is dit gewaarborgd
- Overzichtelijk aanbod. De 9 profielen zijn overzichtelijk het tiende profiel een mengelmoes
- Organiseerbaar aanbod. Scholen kunnen door de keuzevrijheid goed organiseren
- Aansluiting op de regio. Ook dit is goed door de keuzedelen.
- Profilering van scholen . Scholen kunnen zich goed onderscheiden door keuzes te maken in het aanbod
- Maatwerk voor alle leerlingen. Ook dit is goed mogelijk door de keuzedelen.
- Divers aanbod. Vele mogelijkheden door de keuzedelen.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
geen opmerkingen

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
De term profielvakken kan wat mij betreft eenduidiger.
Spreek in het wetsvoorstel over profieldelen en keuzedelen zoals vastgesteld door de SVC.

Het afnemen van de examens moet meer flexibel. Daar zijn verschillende voorstellen voor. De volgorde zoals nu is vastgesteld moet dan verdwijnen. Eerst schoolexamen dan centraal examen. Als dit flexibel wordt vormt kan je nog meer de leerling op maat bedienen.
1) CSPE afnemen eind derde klas en eind vierde klas zodat een leerling de keuze heeft waar hij het centraal examen doet en wanneer het schoolexamen.
2) CSPE af laten nemen flexibel door het jaar heen.

2)