Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Udens College (Voorzitter sectordirectie vmbo G.C.M. de Bruin)
Plaats Uden
Datum 27 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Prima, nieuwe benaming zonder wereldschokkende wijzigingen in het onderwijsprogramma, behalve dan bij B.W.I.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Ook dit is prima, zie opmerking boven m.u.v. het vermelde over B.W.I.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Eindelijk krijgt lob de plaats en ruimte waar het recht op heeft.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. hierdoor is maatwerk, gepersonaliseerd leren of hoe je het ook wilt noemen mogelijk. het kan de motivatie van de llen stimuleren. tevens geeft het de kans je als school te profileren.

b. flexibiliseren vergemakkelijkt de organisatie.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
In het algemeen merk ik op dat een wijziging/verandering niet per definitie het halen van doelen impliceert.
- Het vernieuwde beroepsgerichte programma doet recht aan de ontwikkeling dat basis vaardigheden niet aan één specifieke opleiding maar bij alle opleidingen thuis horen.
- Hiermee wordt de wildgroei aan programma's en hun omschrijvingen een halt toe geroepen.
- Vermoedelijk zijn een voldoende leerling aantal en de aanwezige ruimtes met inventaris noodzakelijk om het aanbod te organiseren.
- Het invoeren geeft geen garantie op aansluiting bij de regio.
- De mogelijkheid je als school te profileren is aanwezig maar ook hier weer afhankelijk van aantallen leerlingen, ruimtes en inventaris.
- Maatwerk, zeker door de keuzevakken ook van andere profielen aan te bieden, is mogelijk.
- Divers aanbod. ik ben benieuwd en enigszins sceptisch of veel vernieuwing leidt tot een (grotere) diversiteit.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
De beperking aangegeven voor het profiel M.I.V. wordt vanuit economisch standpunt genomen en doet absoluut geen recht aan de onderwijskundige ontwikkeling op diverse scholen. Hier protesteer ik dan ook tegen. Wij mogen dit profiel niet aanbieden, terwijl er heel veel raakvlakken zijn met het onderwijsaanbod in onze schilder afdeling. Wij verwachten een grote terugval in het aantal meisjes dat nu wel voor deze vorm van techniek kiest, maar dat niet doet als het profiel B.W.I. wordt. Eén van de weinig bloeiende afdelingen, een voorbeeld voor Nederland, wat ook mag blijken uit de vele bezoeken die scholen bij ons afleggen om te leren hoe het moet, wordt zo de "nek" om gedraaid.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Gelet op hetgeen ik bovenstaand bij 6 geschreven heb, denk ik niet nog veel toe te moeten voegen. In feite komt het er op neer dat het onderwijsprogramma B.W.I. conservatief van opzet is en de klok terug draait naar de bouwvakkerswereld van de jaren 70 in de vorige eeuw. Heel, heel jammer!