Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Pontes Pieter Zeeman (De heer J.A.E. Schreinemacher)
Plaats Zierikzee
Datum 21 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Duidelijk

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Hoe moet een school dit organiseren met 6 vakken plus een praktijk vak? Dus TL en GL gecombineerd.
Relatie profiel TL en GL!
Praktisch: GL profiel Diensten en producten en TL profiel Natuur en techniek?

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Zeer zinvol!

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
Voor beide onderdelen grote kansen voor maatwerk!

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Voor kleine scholen in dunbevolkte gebieden zal de organiseerbaarheid en de mogelijkheid tot maatwerk problemen opleveren. Vooral als een van de doelstellingen thuisnabij onderwijs is.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Positief alhoewel ik me niet kan voorstellen dat dit alle beoogde problemen zal oplossen. De snelheid van de ontwikkelingen in de praktijk is niet betaalbaar voor onderwijsorganisaties en vooral niet als er sprake moet zijn van levensecht leren.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Voor mij blijven vragen bestaan bij het profiel diensten en producten in relatie tot de sectorvakken. Leerlingen worden bij uitstroom uit dit intersectoraal profiel belemmerd in de keuze voor hun vervolgopleiding door het ontbreken van 1 of 2 sectorvakken. Dit probleem doet zich met name voor in de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg. Uiteindelijk kan dit niet de doelstelling van een intersectoraal profiel zijn.