Wetsvoorstel profielen vmbo
Reactie
Naam | Dongemondcollege (D. Troost-Schakel) |
---|---|
Plaats | Made |
Datum | 30 mei 2014 |
Vraag1
Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?
Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Ik vind het een gemiste kans dat Z&W slechts 1 profiel heeft. Dit hadden er minstens 2 moeten zijn, naar mijn idee.
Vraag2
Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Dat is een grote verdieping voor deze leerlingen.
Vraag3
Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?Ik vind dat een goede beslissing. Het is nu aan de scholen om goede contacten te onderhouden met het ROC om de leerlingen een up to date aanbod van keuzedelen te geven.
Vraag4
a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
4a Ik vind dat een mooie kans om dit de school zelf te laten doen. Echter het is wel een taakverzwaring voor de docenten.
4b Dat vind ik terecht en niet anders kunnen denk ik.
Vraag5
a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?
b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Vernieuwde beroepsgerichte programma’s: Het vernieuwende zit in het aanbod van keuzedelen.
Overzichtelijk aanbod: dat zal aan de organisatie van de school liggen. Het is voor leerlingen en ouders .
Organiseerbaar aanbod: de scholen moeten hier creatief mee omgaan. Een uitdaging.
Aansluiting op de regio: de scholen worden een unieke kans geboden om dit te gaan organiseren.
- Profilering van scholen : ik had ook nog liever gehad dat dat het licentiegedoe was afgelopen. Dit bekostigingssysteem groet niet mee met deze vernieuwing
- Maatwerk voor alle leerlingen . Dat zal nog moeten blijken of de scholen ook de gewenste keuzedelen gaan aanbieden.
- Divers aanbod: dat kan en hopelijk wordt daar ook goed gebruik van gemaakt.
Vraag6
Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?Nogmaals, de licensiekwestie groeit niet mee met de vernieuwing. Ik had liever gehad dat, omdat er maar 1 profiel is bij Z&W er meer mogelijkheden waren geweest om probleemloos het profiel HBR aan te bieden. Dat heeft zoveel raakvlakken met Z&W en kan vast erg goed één op één door scholen worden overgenomen of uitgebouwd. Jammer, dit vind ik een gemiste kans.
Vraag7
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?Ik doe een voorstel voor een nieuwe naam van Z&W, die sterk verouderd is en niet langer mee ka.
Ik pleit voor
Maatschappelijke Zorgkunde.
Maatschappelijk omdat de vakken binnen Z&W maatschappelijke vakken zijn en Zorgkunde, omdat er binnen profiel- en keuzedelen er eigenlijk altijd sprake is van zorg.
Zorgen voor een goed kapsel, zorgen voor een schone en veilige omgeving, zorgen voor diverse doelgroepen etc.