Wetsvoorstel profielen vmbo
Reactie
Naam | Maris College (L.H. van der Holst) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 31 mei 2014 |
Vraag1
Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?
Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Een prima evenwichtige verdeling.
Vraag2
Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
In feite wordt de TL met rust gelaten (alleen terminologisch). Dat is jammer, want de TL is een verscheurde opleiding: enerzijds (voor de meerderheid) een vooropleiding voor het mbo, maar dan zonder beroepsvoorbereidende vakken (een gemis), anderzijds (voor een minderheid) een langere route naar het havo, maar dat doen we ook niet optimaal.
Misschien een vervolgproject: Vernieuwing van de TL?
Vraag3
Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?Meer dan positief. Verdere lagere regelgeving is gewenst om ervoor te zorgen dat scholen op een gelijksoortige aan lob vormgeven. Ik zou willen dat de examenregelgeving hiervoor gebruikt wordt.
Vraag4
a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Prima, geen probleem. De vraag is wel, hoe dit zich op termijn gaat verhouden tot de licentiestructuur van de profielvakken, maar dat zien we over 10 jaar wel.
b. Eigenlijk vanzelfsprekend. Bij nader inzien vind ik dit een noodzakelijk vereiste. Door de keuzevakken elk met een eigen schoolexamen af te sluiten worden twee zaken bereikt. In de eerste plaats is elk keuzevak (keuzedeel) herkenbaar voor het mbo. In de tweede plaats staat het cijfer voor het profielvak dan ook echt alleen voor het profielvak en dat is van groot belang. Zo weet het vervolgonderwijs wat de leerling binnen het profielvak waard is. Die duidelijkheid zou er niet zijn als er allerlei combinaties van keuzedelen/vakken mee zouden tellen in dit cijfer voor het profiel.
Vraag5
a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?
b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Ja, ik denk dat de meeste doelen gehaald gaan worden.
Vernieuwing: de profielen zijn 'up to date' gebracht en in de toekomst kan het aanbod keuzevakken sneller aan nieuwe ontwikkelingen worden aangepast worden.
Overzichtelijk aanbod: vanuit welk (wiens) perspectief? Er komen natuurlijk heel veel combinaties van profielvakken met keuzevakken.
Organiseerbaar: op onze school is dit te organiseren.
Aansluiting op de regio: er vinden nu al gesprekken plaats met het ROC.
Profilering, maatwerk, diversiteit: allemaal mogelijk.
Vraag6
Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?Prima, uitermate redelijk.
Vraag7
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?Ik wil nogmaals benadrukken dat het ven belang is om het beroepsgerichte profielvak binnen de examenregelgeving te scheiden van de beroepsgerichte keuzevakken, en wel om twee redenen.
Allereerst om de landelijke vergelijkbaarheid van de diploma's. Een afzonderlijk cijfer voor het profielvak en voor elk van de vier keuzevakken maakt de diploma's onderling vergelijkbaar. Dat is het diploma niet als het profieldeel en de vier keuzedelen op een hoop gegooid worden, d.w.z. in één cijfer worden onedrgebracht.
In de tweede plaats maakt de scheiding tussen de becijfering van het profielvak en de vier beroepsgerichte keuze vakken het mogelijk om het profielvak al in het voorexamen (derde) leerjaar met een cspe af te sluiten op een tijdstip waarop het schoolexamen over de profieldelen al is afgesloten. De school kan dan de keuzevakken in het vierde leerjaar aanbieden, hetgeen een noodzakelijkheid is, indien die keuzedelen een verdieping van de profieldelen zijn.