Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Prinsentuin College (mevr. P.E.C.M. van der Linden - Taks)
Plaats Breda
Datum 27 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
De naam Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel vind ik niet erg aanspreken. Het woord landbouw zegt jonge kinderen niets, dat is iets uit een wereld ver weg. Natuurlijke omgeving is een breed berip, waar een kind zich niets concreets bij kan bedenken. Dan nog het woord voedsel, associatie met: vies eten, ondervoeding, voedingsresten. Al bij al lijkt me dit geen profiel waar kinderen voor gaan warm lopen.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
De naam Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel vind ik niet erg aanspreken. Het woord landbouw zegt jonge kinderen niets, dat is iets uit een wereld ver weg. Natuurlijke omgeving is een breed berip, waar een kind zich niets concreets bij kan bedenken. Dan nog het woord voedsel, associatie met: vies eten, ondervoeding, voedingsresten. Al bij al lijkt me dit geen profiel waar kinderen voor gaan warm lopen.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Prima

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. zolang die aansluiten bij de praktijk/werkgelegenheid/bedrijfsleven vind ik dit prima.
b. goed dat er toetsing is op kwaliteit en inhoud van de beroepsgerichte keuzevakken.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
a. zelf ben ik werkzaam in het groene onderwijs, dat nogal behoudend is, dus ik waag te betwijfelen of binnen onze sector de doelen haalbaar zijn.
Vernieuwde beroepsgerichte programma's:
Door behoudend karakter van veelal wat oudere docenten zal dit lastig zijn.
Overzichtelijk aanbod:
Er is een te groot aanbod, waarbij een aantal clusters voor mij niet logisch zijn. Dit zullen ouders ook zo ervaren.
Organiseerbaar aanbod:
Ik denk dat het aanbod te groot is om dit op de scholen goed georganiseerd te krijgen. Als voorbeeld: de inzet van vakdocenten. Of docenten moeten heel veelzijdig zijn of ze moeten op verschillende scholen een parttime dienstverband aanvaarden.
Profilering van school:
Gezien de huidige demografische ontwikkelingen zullen de scholen de neiging hebben zich zo breed mogelijk te profileren, dit geeft onduideijkheid. Als de scholen zich echter 'smal' orienteren is het de vraag of zij voldoende leerlingen behouden.
Maatwerk voor alle leerlingen:
Dit is een mooi streven, maar volgens mij in de praktijk niet een op een haalbaar.
Divers aanbod:
Zie boven,

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Zie eerdere opmerkingen.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Bezwaar
In het wetsvoorstel wordt Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel voorgesteld als naam voor het profiel. Deze naam komt in plaats van de huidige sectornaam Landbouw.
Wij vinden deze naam niet meer van deze tijd en niet wenselijk. Met name het `oude’ landbouw is niet meer dekkend voor wat we als groen (vmbo) onderwijs en als groene sector te bieden hebben.
Voorstel
Ons voorstel is om in plaats van Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel de - inmiddels overal bekende en beminde- naam Groen voor het profiel te gebruiken.
Argumenten
• De naam Groen doet beter dan/ in tegenstelling tot /de voorgestelde naam Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel recht aan de inhoudelijke breedte van het groene vmbo onderwijs en aan de aantrekkelijkheid en herkenbaarheid ervan voor leerlingen.
• De naam Groen is de naam voor het profiel die - op basis van raadpleging en breed draagvlak in het veld - is voorgesteld door de Sectorale Vernieuwingscommissie. Deze commissie had een voorstel voor een naam van het profiel als onderdeel van haar opdracht van EZ en OCW .
• De naam Groen is volledig ingeburgerd en kan rekenen op algemeen draagvlak. Zowel binnen als buiten het groen onderwijs.
• Ook in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel wordt al voortdurend `gesproken’ over groen onderwijs en vmbo groen.