Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam R van der Ploeg
Plaats Meppel
Datum 9 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Dienstverlening en producten is volstrekt overbodig en een politiek besluit. Niet doen en zorgen dat de inhoud hiervan als keuze mogelijk is binnen de 9 andere profielen.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
prima

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
hehehe eindelijk. Cruciaal

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
prima

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Leerlingen vooral laten verkennen binnen zowel groen als grijs. Veel groenelementen worden steeds belangrijk in de maatschappij.
Daarnaast moet het vmbo voor leerlingen vooral VERKENNEN van beroepenvelden worden. Niet de vakkennis moet centraal staan maar juist wat is er de komende jaren in het beroepenveld mogelijk. We moeten ons realiseren dat in 2016 leerlingen zich gaan verkennen op beroepenvelden waar ze pas in 2021/2022 misschien in terecht komen. De wereld verandert nu zo snel dat de het de vraag is of het beroepenveld waar in 2016 over gesproken wordt in 2022 nog wel bestaat.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
prima