Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Munnikenheide College (dhr G.C. Hollemans)
Plaats Etten-Leur
Datum 31 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Waarom 1 oriënterend profiel toegevoegd (dienstverlening en producten)? Dit heeft naar mijn mening geen toegevoegde waarde t.o.v. de andere profielen en geeft schooldirecties wederom een uitweg naar een goedkoop alternatief t.o.v de andere profielen. Voor de leerlingen betekent dit uitstel van keuze. Een verarming van het gehele programma. Naar mijn mening is het MBO hier ook niet mee gediend. Een slechte zaak.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Goed.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Een goed initiatief. Echter een verplichte lob van leerjaar 1 t/m 4 is rijker.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Goed
b. Hoe dit te organiseren? elke 8 weken een mini examen? Wat te doen met de profieldelen? Stel dat er gekozen wordt om deze in 1 jaar te geven. Dan is het niet mogelijk om punten te geven die meetellen in de beoordeling van de profieldelen. Dit aangezien deze met een centraal examen getoetst worden. Nu mag je onderdelen die voorkomen in het CE ook meetellen in het SE!

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
a. Niet
b. Het overzicht is nu weg. Er ontstaat een wirwar van losse delen. Elke school kan en gaat dit anders organiseren. Er ontstaat geen duidelijk beeld meer van het VMBO.

De organiseerbaarheid wordt lastig. Er ontstaat een versplintering van klassen. De keuzevrijheid van de leerlingen zal door scholen moeten worden beperkt.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Helaas staat er niets in over 'flexibel' examineren. De leerlingen beginnen met profieldelen, na +- 1 scholjaar gaan zij keuze delen volgen. Echter in lj 4 volgt een examen over de profielen van lj3! Waarom niet afsluiten in lj3 of wanneer de leerling hier klaar voor is. Op deze manier kan de leerling gericht werken aan zijn/haar overstap naar het MBO met zijn/haar keuzedelen. Alles veranderd behalve het deel van de overheid! Laat de examens op dit niveau los voor de beroepsgerichte vakken. Leerlingen worden hierdoor beperkt in het ontwikkelen van hun talent.

Er wordt nergens rekening gehouden met de kosten van deze wetswijziging. Er moet inventaris worden aangeschaft, lokalen moeten opnieuw worden ingericht etc.
Docenten zijn niet meer bevoegd voor de nieuwe profielen! Er dienen dus opleidingen te komen voor docenten. Deze opleidingen brengen kosten met zich mee. Het professionaliseringsdeel is hiervoor verre van toereikend. Hoe kan zo'n grote omwenteling kosten neutraal gerealiseerd worden?