Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Eekelen (Dhr. A. van)
Plaats Twello
Datum 27 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Tien profielen is te veel. Voeg daarbij het enorme scala aan keuzedelen en er is opnieuw een brei van uitstroom ontstaan, met diploma's die een zekere mate van eenduidigheis suggereren, maar in werkelijkheid een totaal verschillende lading dekken. Het lijkt er sterk op dat de 'hardste schreeuwers' hun profiel hebben gekregen.
Het profiel Dienstverlening en producten wordt door veel scholen gebruikt als platte bezuinigingsmaatregel (hoewel dat uiteraard wordt omkleed met allerlei onderwijskundige argumenten). Eigenlijk is dit profiel volkomen overbodig, omdat het altijd in een duidelijke context geplaatst dient te worden; een context van 1 of meer afdelingen (huidige terminologie). De keuzedelen van dit profiel zijn deels zo specialistisch (onder andere game-maker en podium) dat ik me afvraag of deze zijn bedacht om een paar hobbyisten (bekenden van de werkgroep) een plezier te doen.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Geen mening.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Goed, mits het niet een 'vaag gedoe' wordt. Scholen moeten zorgen voor een duidelijke invulling.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. De vrijheid is te groot. Het zou overzichtelijker zijn (zeker voor de vervolgopleiding en de 'gewone burger') wanneer keuzedelen gerelateerd moeten zijn aan het profiel. Bijvoorbeeld, een technisch profiel geeft recht op het aanbieden van technische keuzedelen, ook uit andere technische profielen, maar niet op een ander profieldeel aals keuzedeel, of keuzedelen uit niet verwante profielen.

b. Prima.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Vernieuwing wordt niet bereikt; slechts herschikking van bestaande zaken.

Overzichtelijkheid gaat achteruit, omdat een diploma met daarop bijvoorbeeld het profiel EO niets zegt over de gevolgde keuzedelen (of andere profieldelen. Daarbij komt... Een leerling die centraal examen doet in EO en als keuzedeel het profieldeel PIE heeft gedaan, heeft straks een ander diploma dan de leerling die PIE heeft als centraal examen en als een keuzedeel EO heeft.

De organiseerbaarheid van het aanbod verandert nauwelijks als een school de leerlingen ruim wil laten kiezen uit keuzedelen.

De aansluiting op de regio verandert niet, omdat veel scholen nu al hun afdelingen hebben afgestemd op diezelfde regio's.

Een school profileert zich niet anders met het aanbod van profielen, aangezien naar buiten toe er toch behoefte zal zijn aan een duiding van de profielen (iets in de zorg, iets technisch, iets met handel, enz). Het enorme aanbod aan keuzedelen is voor nagenoeg geen enkele school te behappen en bovendien kiezen ouders nauwelijks een school op grond van het aanbod van vakken of afdelingen, maar op afstand van de woning, sfeer in school en de aandacht voor de leerling. Het Vernieuwde Vmbo verandert daar niets aan.

Maatwerk voor alle leerlingen is een illusie!!! Het is onbetaalbaar en voor docenten niet te overzien met de huidige leerling aantallen per docent.

Divers aanbod. Dit doel wordt als enige ruimschoots bereikt, wanneer scholen die mogelijkheid hebben om alles (of heel veel) aan tebieden. In de praktijk zal blijken dat veel scholen het aanbod sterk beperken.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Geen mening.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Het lijkt erop dat er weer eens wordt veranderd, omdat iemand iets wil veranderen. Na veel gelezen en gehoord te hebben over motieven, heb ik die conclusie helaas moeten trekken.