Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam H.W.E. Steenmans
Plaats DUIVEN
Datum 28 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Er zit veel overlap. Techniek (05) komt ook voor in 01, 02 en 03. Techniek en ICT (04) kunnen niet los van elkaar worden gezien.
In het rijtje Beta-richtingen van 01 t/m 05 is Media (en in mindere mate vormgeving) een vreemde eend. ICT hoort er uiteraard wel in thuis.

Ad 04: Media, vormgeving en ICT kunnen ver uit elkaar liggen: iemand die journalist of reclameman wil worden wil niet noodzakelijkerwijs opgeleid worden tot systeembeheerder of industrieel ontwerper. Ik zou daarvan maken: Media, vormgeving en communicatie onder 05.
Ad 05: Ik denk dat Maritiem op weinig VBO-scholen een prominente rol zal hebben, heel goed een deelverzameling kan zijn van Techniek (net als agrotechniek of procestechniek) dus zou ik dat niet apart benoemen. Scholen die zich op het gebied van maritieme techniek wensen te profileren kunnen en zullen dat toch wel uitdragen. Ik zou van dit onderdeel maken: Techniek, ICT en Design onder 04.
Ad 08: Waarom hier wel bakkerij genoemd, maar geen slagerij, groenteboer, kaasmakerij? Er is sprake van zowel productie van agrarisch gerelateerde goederen, als verhandeling. Dus raakvlakken met zowel 07 als 09. Ik zou bakkerij hier weglaten. Roept wel de vraag op of jongeren die bakker, slager of kaasmaker willen worden nu het beste af zijn onder profiel 07 of onder 09?
Ad 10: Dit is een volslagen onduidelijk profiel. Wat wordt hier met "producten" bedoeld? En dienstverlening kan ruimschoots aan bod komen in 07 en 08. Wat blijft er hier nog over?
Ik mis (prominente) ruimte voor creatieve vakken, tekenen/schilderen, handvaardigheid, beweging, theater, zang en dans.
Ook mis ik ruimte voor voorbereiding van de jeugd op hun zelfstandigheid in het volwassen leven: het voeren van een huishouding; het om kunnen gaan met (financiële) verplichtingen; het hebben van een gezin en het opvoeden van kinderen. Ik snap heel goed dat hier een ethisch aspect in zit: "wie is de overheid of de school wel niet dat ze zich aanmeet dat ze het beste weet hoe je een huishouden voert?" Trouwens er bestaan wel vakken als burgerschap en maatschappijleer, waarin de overheid en de school naar meso- en macroniveau stappen om hetzelfde te doen. Maar ik denk dat we er ook op micro-niveau toch iets mee moeten, als je ziet hoeveel mensen in hun volwassenheid en hun zelfstandigheid moeite hebben om in deze samenleving het hoofd boven water te houden.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Heb ik geen problemen mee, en ik ken deze reeds als zodanig. Dus ik zie niet zo goed waar nu de wijziging in zit.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Ik ben hier op zich positief over. Maar dan missen we een of twee categorieën.
Het schoolsysteem is er vanaf de kleuterschool op gericht om mensen voor te bereiden op het functioneren in organisaties. Dat is misschien prima voor heel veel mensen, maar voor een aantal niet.
Dat zijn mensen die (het beste op hun plek zijn als ze) solistisch gaan werken, dat zijn mensen die als ondernemer, als pionier willen werken, en mensen die geboren zijn om leiderschap op zich te nemen. Er moeten binnen het LOB-instrumentarium mogelijkheden zijn om ook deze mensen te herkennen en te bedienen.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
Ad a: Ik vind dit een voorwaarde. Als dat niet zo zou mogen zijn zou je alle v(m)bo-scholen verplichten zich te ontwikkelen tot gefuseerde bloemkoolmolochen. Liever gespecialiseerd en excellent dan gegeneraliseerd en vlees noch vis.
Ad b: Ik kan hier geen grote voor- of nadelen van aanwijzen.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Ad a: Ik geloof niet dat door deze wet nu inhoudelijk heel veel gaat veranderen op de scholen. Er wordt geprobeerd om "alles" te omvatten waardoor de ruimte voor het eigene, het specifieke ondergesneeuwd raakt.

Ik vind dat meer visie op onderwijs moet worden getoond en minder geprobeerd moet worden alles van overheidswege te regelen en te controleren. Als de scholen veel vrijer worden gelaten in hun opereren, zullen ze veel intensiever móeten samenwerken met leerlingen, ouders en organisaties in hun omgeving, om opleidingsbehoeften te kunnen vervullen. De leerlingen, ouders en organisaties laten het nu vaak afweten omdat ze weten dat de school toch slechts aan de leiband van "Den Haag" loopt. De school kan zich hierachter ook makkelijk verschuilen: "het moet immers van Den Haag?"

Ad b: Als met "organiseerbaar aanbod" de beschikbaarheid van (vak-)leerkrachten of klaslokalen wordt bedoeld, dan ben ik het er niet mee eens.
Het thema Maritiem uit 05 bij vraag 1 is zo'n voorbeeld van regionale aansluiting.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Zo ver heb ik het niet gelezen.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
- Nieuwe Visie op onderwijs in algemene zin ontwikkelen, omdat deze tijd hierom vraagt (schreeuwt);
- Aandacht voor creatieve ontwikkeling voor iedereen;
- Aandacht voor kinderen die niet in organisaties zullen gaan functioneren;
- Scholen niet vanuit Den Haag regelen en controleren, maar binnen de eigen gemeenschap.