Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Greijdanus (M.H. Prins)
Plaats Meppel
Datum 9 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Een goede keus, hoewel er toch ruimte blijft voor een aantal kleine profielen. Wel logisch dat deze blijven bestaan, maar mogelijk had dit anders georganiseerd moeten worden. Profiel 10 is qua naamgeving ongelukkig en echt intersectoraal onderwijs lijkt moeilijker te zijn geworden.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Lijkt mij niet zoveel in gewijzigd, maar verder geen kennis van.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Uitstekend.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Uitstekend dat er vrijheid is, dat komt het onderwijs ten goede.

b. Dit kan ik niet terugvinden in de onderliggende stukken(?). Lijkt mij ook niet handig, alleen al omdat keuzevakken ook prima gemixt kunnen worden tot een logisch programma.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
Alleen de doelen waar ik twijfel bij heb:
Vernieuwing: echte vernieuwing is als er meer ruimte komt. Binnen de intersectorale vakken wordt eigenlijke vernieuwing de nek omgedraaid doordat de overheid maximale grip en controle wil houden. Het examen is weer heel belangrijk, leidend en is daardoor een belemmering voor goed onderwijs.
Maatwerk: Dit stimuleer je niet door grote eenheden eenheidsworst aan te bieden (8 blokken van 100 uur). Maatwerk is als ik echt mag afwijken van het programma in kleine eenheden. Daarvoor lijkt geen ruimte te zijn. De schoolkeuze bepaald, en ouders en leerlingen kijken eigenlijk niet naar de inhoud van het programma (kun je dat verwachten?).

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Prima, alleen een nieuwe visie op centraal eindexamens ontbreekt volledig.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Nee.