Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam Kalsbeek College (Dhr. R de Waal)
Plaats Woerden
Datum 8 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Het komt op mij over als een bezuiniging.

Onze school biedt nu Instalektro aan, dit valt straks onder produceren, installeren en energie. In dit nieuwe profiel zijn drie technische richtingen te weten: metaal-, installatie- en elektrotechniek samen gevoegd tot een profiel PIE.
Onze school is hierdoor verplicht om te investeren in metaaltechniek. Dit kost de school veel geld (aanschaf machines/gereedschappen/lokaalinrichting).

Verder vind ik dat er teveel lesstof in het nieuwe profiel zit. De drie technische richtingen zijn bij elkaar geveegd. Het is onmogelijk om de leerling drie vakken te leerlingen. Het is goed om de leerling te laten zien wat er kan in de techniek, maar zoals de opleiding nu omschreven is, gaat te ver. Met name metaal- en elektrotechniek zijn te uitgebreid omschreven. Hier moeten echt onderdelen geschrapt worden, zodat de leerling een aantal onderdelen van de technieken wel goed onder de knie kan krijgen en niet (te)veel onderdelen alleen maar 1 x kan oefenen.

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
geen mening.

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Prima, zorg voor een goede begeleiding van de invoering hiervan.
Tot nu toe nog te weinig over bekend.

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Prima, de school kan zich onderscheiden en inspelen op vraag in de regio.

b. Prima.

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
PIE:
-het programma is vernieuwd, met name de keuzedelen.
-het aanbod is verkleind.
-via keuzedelen aansluiten op de regio
-via keuzedelen profileren
-maatwerk, lastig, een keuzedeel zal niet voor een te klein aantal leerlingen aangeboden worden.
-het aanbod is groot genoeg.

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Enerzijds vind ik het jammer dat de vakken bij elkaar gevoegd worden. Je kan niet meer opleiden voor 1 vak.
Anderzijds kan de leerling breder kennis maken met een vakrichting.

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Extra kosten voor de school.

Inhoudelijk opleiding PIE te veel onderdelen. Met name metaal- en elektrotechniek. De leerling ziet drie vakrichtingen maar leert de vaardigheden niet goed omdat er teveel gedaan moet worden en er dus niet genoeg herhaling/oefening is.
Ik ben er erg voor om onderdelen te schrappen.