Wetsvoorstel profielen vmbo

Reactie

Naam L.G. Faassen
Plaats Boxmeer
Datum 11 mei 2014

Vraag1

Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.

Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?

Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
Te veel profielen waardoor in de uitwerkingen overlappingen ontstaan

Vraag2

Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?

Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Prima, dit had ook de indeling in de basis - kader en GT moeten zijn!

Vraag3

Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?
Goed idee...maar in de uitwerking lijkt het erg geforceerd in de onderdelen terug te komen. Je ziet dat scholen er weer een "vak" van gaan maken

Vraag4

a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?

b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a. Dit is een schijnaanbod. Scholen kunnen nooit het volledige aanbod aanbieden. Je ziet nu de beweging bij scholen dat ze weer een smal aanbod aanbieden en we weer terug lijken te gaan naar de oude afdelingen...

b. In principe is dit een goed idee. De kans bestaat echter dat dit weer een eigen leven gaat leiden en het totaal onoverzichtelijk wordt

Vraag5

a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:
- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?

b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
vernieuwd beroepsgericht programma: in de uitwerking is veel te weinig rekening gehouden met de nieuwe technologische ontwikkeling in de samenleving. Het is oude wijn in nieuwe (organisatorische) zakken. Een gemiste kans!
Geen fundamentele keuze voor de manuele ontwikkeling en vaardigheden.
Geen mogelijkheden voor een lesprogramma met een eigen karakter.
Geen vooruitzicht op leren en werken op niveau

overzichtelijk aanbod: er zijn veel te veel profielen met veel te veel keuzemogelijkheden (schijnkeuze) het wordt juist onoverzichtelijker met te veel overlappingen.

Organiseerbaar aanbod: Door de veelheid aan mogelijkheden is het voor scholen niet te organiseren, ook op financieel gebied, en dus zullen er bewegingen gaan ontstaan naar de smalle bestaande afdelingen die we al hebben en daar hebben we weer te weinig leerlingen voor. Koude sanering zal het gevolg zijn zeker omdat er geen verplichting voor samenwerking en invulling in de regio bestaat

Aansluiting op de regio:
Dit kan alleen als er voldoende mogelijkheden voor leerlingen op het gebied van werk zijn in een regio. En er is geen verplichting voor de partners in een regio voor samenwerking.
Programma's sluiten niet aan op de nieuwe inhoudelijke ontwikkelingen in de samenleving: technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen in de zorg van specialist naar generalist in de ouderenzorg.

Profilering van scholen: scholen kunnen zich in theorie nu beter gaan profileren. Op de tekentafel is dit goed te realiseren maar de keuze is een schijnkeuze, niet realistisch en onbetaalbaar dus zal de profilering een geforceerde zijn.

maatwerk: door de grote keuzemogelijkheden en de onmogelijkheid om dit allemaal aan te bieden zal er van maatwerk weinig sprake zijn

Vraag6

Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?
Onzin...scholen kunnen dan bij het oude blijven en scholen hebben geen mogelijkheden om nieuwe andere dingen te doen

Vraag7

Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
gemiste kans om het VMBO onderwijs nu eindelijk eens echt te vernieuwen en aan te passen aan de huidige nieuwe ontwikkelingen in de samenleving. De aansluiting is niet het probleem maar het feit dat leerlingen al in een vroeg stadium een andere route (AVO) wenst of moeten kiezen.
Dit wordt een koude sanering!