Wetsvoorstel profielen vmbo
Reactie
Naam | Burgemeester Harmsma School (Adjunct-directeur J Kramer) |
---|---|
Plaats | Gorredijk |
Datum | 31 mei 2014 |
Vraag1
Met dit wetsvoorstel worden de huidige sectoren en afdelingen in het vmbo vervangen door profielen.Wat vindt u van de invoering van de tien voorgestelde profielen in de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg?
Profielen cq. profielvakken beroepsgerichte/gemengde leerweg
01. Bouwen, wonen en interieur;
02. Produceren, installeren en energie;
03. Mobiliteit en transport;
04. Media, vormgeving en ICT;
05. Maritiem en techniek;
06. Zorg en welzijn;
07. Economie en ondernemen;
08. Horeca, bakkerij en recreatie;
09. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel;
10. Dienstverlening en producten.
01,02,03: De eerste drie techniekprofielen hadden wat ons betreft veel beter in techniek breed ondergebracht kunnen worden.
08: Waarom Bakkerij apart noemen, terwijl er nauwelijks leerlingen voor zijn?
Vraag2
Wat vindt van de invoering van de voorgestelde profielen in de theoretische leerweg?Profielen theoretische leerweg
01. Natuur en techniek;
02. Zorg en welzijn;
03. Economie en ondernemen;
04. Landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel
Is goed.
03: Toevoeging ondernemen is niet zo gelukkig, echter zal logisch vanwege gelijke naamgeving profielen in BBL. KBL en GL.
Vraag3
Wat vindt u er van dat loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob) een verplicht onderdeel wordt van alle profielvakken?Is goede zaak. Vormgeving hiervan is wel lastig en daar moeten scholen ook de nodige vrijheid in houden.
Vraag4
a. Wat vindt u er van dat scholen vrij zijn in hun aanbod van beroepsgerichte keuzevakken?b. Wat vindt u er van dat de beroepsgerichte keuzevakken elk afzonderlijk worden afgesloten met schoolexamens?
a) goede zaak
b) goed, echter de cijferlijst wordt zo erg onduidelijk. De keuzedelen erop is prima, maar geen afzonderlijke cijfers per keuzedeel. Een gemiddeld cijfer van de keuzedelen als één cijfer lijkt ons veel beter.
Vraag5
a. In hoeverre denkt u dat - door de invoering van beroepsgerichte profielen en een vrij aanbod van beroepsgerichte keuzevakken - de doelen van deze wet:- Vernieuwde beroepsgerichte programma’s
- Overzichtelijk aanbod
- Organiseerbaar aanbod
- Aansluiting op de regio
- Profilering van scholen
- Maatwerk voor alle leerlingen
- Divers aanbod
gehaald worden?
b. Kunt u per doel aangeven waarom u tot uw inschatting bent gekomen?
- Vernieuwing hangt erg van de invulling van scholen af.
- Aanbod wordt inderdaad overzichtelijker. Echter de eerste drie techniekprofielen hadden wat ons betreft veel beter in techniek breed ondergebracht kunnen worden.
- Organiseerbaarheid hangt af van invulling scholen. Keuzedelen over profielen heen geven wel mooie mogelijkheden voor maatwerk voor leerlingen. De kunst wordt om leerlingen genoeg keuzemogelijkheden te bieden en het tegelijkertijd organiseerbaar te houden. Mooie uitdaging.
- Aansluiting blijft in praktijk erg lastig. moet gericht zijn op competenties. Inhouden lijkt mooi, maar is zeer lastig qua uitwerking op MBO. Komt meestal weinig van terecht.
- Profilering als nu
- Maatwerk is beter mogelijk, behalve t.o.v. techniek breed
- Diversiteit blijft mogelijk
Vraag6
Wat vindt u van de voorgestelde omzetting van huidig aanbod naar nieuw aanbod (zie paragraaf 3.4.1 van de memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting bij artikel XII van het concept-wetsvoorstel)?Onduidelijk voor ons is:
1) of scholen het profiel Dienstverlening en Producten naast de andere profielen mogen aanbieden. Dit zou zeer gewenst zijn. In de samenvatting van de platforms staat dat bij het aanbieden van DP dat de onderliggende profielen niet in stand gehouden kunnen worden. Dit kan toch niet betekenen dat je ZW en DP niet tegelijkertijd kunt aanbieden?
2) Mogen alle scholen met nu een ICT route het nieuwe profiel ICT, Media en vormgeving aanbieden (verschil in tekst tussen blz 28 en blz 35.
3) Mag een school met een huidige licentie handel administratie nu kiezen uit EO en HBR. Moet er een keuze gemaakt worden, mag ook beide? Onder welke voorwaarden? Is ons uit de tekst niet echt duidelijk (blz 27).
Vraag7
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?1) Kunstvakken 1 blijft toch zo? De tekst op bladzijde 25 zegt dat er geen wijzigingen zijn, echter de omschrijving komt niet overeen met de huidige formulering.
2) Wij zijn erg benieuwd naar de nadere uitwerking van de omzetting van licenties. Graag snel duidelijkheid.
3) Bij ICT, Media en vormgeving horen wiskunde en nask 1 bij als verplichte vakken. Hierdoor loop je kans dat creatieve leerlingen (kunst/vormgeving) dit profiel niet kiezen, terwijl het wel hun sterke interesse kan hebben.
4) Volgorde SE en CE kunnen wij niet vinden. Of komt dit in het inrichtingsbesluit?
5) Geeft artikel XI (blz 39)aan dat er nog een jaar uitstel mogelijk is ?